Sugriežtinta apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema, prie energijos efektyvumo didinimo aktyviau prisidėti skatinami ir gyventojai

sistemaAplinkos ministras patvirtino du ES ,,Fit for 55“ paketo teisės aktus, kuriais į nacionalinę teisę perkeliamos Direktyvos dėl apyvartinių taršos leidimų sistemos nuostatos. Numatyti pakeitimai sugriežtina apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemos (ES ATLPS) įgyvendinimo reikalavimus, susijusius su nemokamų apyvartinių taršos leidimų (ATL) skyrimu veiklos vykdytojams, valdantiems šiltnamio efektą sukeliančias dujas (ŠESD) išmetančius įrenginius ir naudojantiems orlaivius.

Taip pat minėtuose teisės aktuose išvardijamos galimos išimtys, keičiami ATL atsisakymo terminai, perkeliamos pagrindinės nuostatos dėl ES ATLPS plėtros į pastatų, kelių transporto ir papildomus sektorius nuo 2027 m. (ES ATLPS II).

Į ES apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemą įtraukiama ir jūrų transporto veikla. Numatyta papildomų šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo ir teršalų iš papildomų laivų tipų išmetimo stebėsena, ataskaitų teikimas ir tikrinimas bei apyvartinių taršos leidimų atsisakymo terminai ir tvarkaraštis.

ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai, kurių valdomiems įrenginiams taikomi reikalavimai atlikti energijos vartojimo auditą arba įgyvendinti sertifikuotą energijos naudojimo vadybos sistemą, įpareigojami parengti neutralaus poveikio klimatui planus.

Atsižvelgus į energijos vartojimo audito rekomendacijų įgyvendinimą bus pokyčių  paskirstant nemokamus ATL. Nuo 2026 m. paskirstant nemokamus ATL Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento, kuriuo nustatomas pasienio anglies dioksido korekcinis mechanizmas I priede išvardytų prekių gamybai, pradedamas taikyti pasienio anglies dioksido korekcinio mechanizmo koeficientas, tad nemokamų ATL kasmet bus skiriama vis mažiau.

Nuo 2024 m. iki 2030 m. siekiant skatinti orlaivių naudotojus pereiti prie tvaresnių orlaivio degalų, tvaresnių, tačiau brangesnių degalų kainai kompensuoti bus skiriami papildomi ATL iš rezervo. Kompensacinis mechanizmas bus taikomas ir orlaivių naudotojams, vykdantiems skrydžius į Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos pasaulinės rinkos priemones (CORSIA) įgyvendinančias valstybes.

ES ATLPS išplečiama į jūrų transporto veiklą vykdančius laivus, įtraukiant laivybos bendroves, kurios Europos Sąjungos teisės aktų, reglamentuojančių Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemos įgyvendinimą, nustatyta tvarka palaipsniui privalės atsisakyti ATL už per metus išmestą ŠESD kiekį pagal nustatytą ATL atsisakymo tvarkaraštį, ATL įsigijusios aukcione.

Nuo 2027 m. į ES ATLPS II įtraukiami reguliuojamieji subjektai, tiekiantys kurą pastatams, kelių transportui ir papildomiems sektoriams, kurie nuo 2028 m. privalės atsisakyti ATL už minėtuose sektoriuose bendrai vartoti per ankstesnius kalendorinius metus išleisto kuro ŠESD kiekį, įsigiję ATL aukcione.

Reguliuojamiesiems subjektams dar iki 2025 m. pradžios būtina pateikti paraiškas gauti leidimą išmesti ŠESD, siekiant toliau tiekti kurą.  Kartu laivybos bendrovės ir reguliuojamieji subjektai įpareigojami vykdyti ŠESD apskaitą, teikti tikrintojų patikrintas ataskaitas.

Pereinama prie veiklos vykdytojams patogesnio elektroninio ŠESD ataskaitų, stebėsenos planų teikimo metodo – ES ATLPS ataskaitų teikimo sistemos ir THETIS-MRV sistemos laivybos bendrovėms, panaikinamas reikalavimas orlaivių naudotojams teikti tonkilometrių duomenis, tačiau papildomai turės būti stebimas ne tik su anglies dioksidu susijęs aviacijos poveikis.

Tuo pačiu nustatomos naujos funkcijos ir įpareigojimai Aplinkos apsaugos agentūrai, Aplinkos projektų valdymo agentūrai ir Aplinkos apsaugos departamentui dėl ES ATLPS įgyvendinimo.

Minėti pakeitimai sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos ŠESD mažinimo tikslus iki 2030 m. ES ATLPS sektoriuose, nustatytus  minėtuose ES „Fit for 55“ teisės aktuose ir įtvirtintus Nacionalinėje klimato kaitos valdymo darbotvarkėje. 

Be to, taip skatinamas išmetamų ŠESD kiekio mažinimas. Sugriežtinti ES ATLPS ŠESD mažinimo reikalavimai skatins veiklos vykdytojus modernizuoti gamybą, diegiant inovatyvias mažo ŠESD kiekio technologijas, įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones pramonėje ir pastatuose ir pereiti prie atsinaujinančių išteklių naudojimo, palaipsniui mažinant iškastinio kuro ir degalų naudojimą, elektrifikuoti kelių transportą ir kt.

ES ATLPS taikymo išplėtimas į papildomus sektorius suvienodins konkurencines sąlygas pramonei ir verslui,  tuo pačiu skatinant mažinti ŠESD. Šiais teisės aktais žengiamas didelis žingsnis klimato neutralumo tikslo link.

Prie geresnio pasiruošimo antrosios ES ATLP sistemos įgyvendinimui turi prisidėti ir gyventojai – intensyviau naudotis paramos priemonėmis ir priimti ,,žalesnius“ sprendimus.

Svarbu žinoti, kad įsigaliojus šiems pakeitimams, įpareigojama daugiau dėmesio skirti energijos vartojimo efektyvumui didinti namų ūkiuose, ūkininkaujant. Aplinkos ministerija skatina gyventojus naudotis jau esamomis paramos priemonėmis, kurios gali prisidėti tiek prie energijos vartojimo efektyvumo didinimo, tiek prie ŠESD mažinimo.

Paskelbti nauji kvietimai teikti paraiškas kompensacijoms nuosavoms saulės elektrinėms savo gyvenamajame būste įsirengti ir tapti gaminančiais vartotojais. Gyventojai turi galimybę tiek įsirengti naują saulės elektrinę, tiek padidinti esamos elektrinės galią.

Be to, Aplinkos projektų valdymo agentūra kviečia pildyti paraiškas investicinei paramai dyzelinį kurą naudojančių grūdų džiovyklos įrenginiams perdaryti į biodujas ar biometaną naudojančius grūdų džiovyklos įrenginius – šiam kvietimui bendrai skirta 2 mln. Klimato kaitos programos lėšų.

Daugiau informacijos apie šiuo metu galiojančius kvietimus galite rasti Aplinkos projektų valdymo agentūros svetainėje: https://apvis.apva.lt/.

Aplinkos ministerijos nuotrauka

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode