Vilniuje liepą laukiant didžiausio ir svarbiausio šalies organizuojamo renginio – NATO viršūnių susitikimo, pasiruošimas jau vyksta ir šalies oro uostuose – orlaivių aptarnavimo bendrovės ieško papildomų darbuotojų, oro uostai derina saugumo procedūras.
Pokyčių bus ir keliautojams – maždaug parą uždarius oro erdvę virš Vilniaus, neįvyks apie 100 skrydžių.
Paveiks apie 100 skrydžių
Atsižvelgiant į NATO saugumo reikalavimus nuo liepos 11 dienos 12 val. iki liepos 12 dienos 14 val. oro erdvėje 30 kilometrų spinduliu aplink „Litexpo“ parodų rūmus bus draudžiami visi komercinių orlaivių skrydžiai.
NATO susitikimo dalyvių delegacijų orlaiviai bus priimami Vilniaus ir Kauno oro uostuose. Lietuvos oro uostų skaičiavimais, tai paveiks apie 100 reguliarių skrydžių.
„Sprendimai, kokiu būdu organizuoti skrydžius per oro erdvės uždarymą, priklauso nuo pačių oro bendrovių ir jos gali rinktis labai skirtingas alternatyvas, todėl keleiviai turėtų bendrauti tiesiogiai su oro bendrovėmis“, – BNS sakė Lietuvos oro uostų atstovas Tadas Vasiliauskas.
Pasak jo, neįvyksiantys skydžiai reiškia ir apie 200 tūkst. eurų negautų pajamų iš aviacinės ir komercinės veiklos – restoranų, parkavimo ir kitų.
Net ir tuo metu, kai oro erdvė sostinėje dar nebus uždaryta, dėl didesnio nei įprastai orlaivių eismo taip pat galimi jo sutrikimai ir vėlavimai.
„Tikėtina, kad dėl ribojimų kelyje į Vilniaus oro uostą keleiviai gali patirti tam tikrų nepatogumų, gali būti papildomų patikrų ir oro uosto teritorijoje. Rekomenduojama rinktis viešąjį transportą, ne savo automobilius“, – sakė T. Vasiliauskas.
„Šiuo metu jau pradėjome pokalbius ir dėl traukinio dažnio tarp sostinės geležinkelio stoties ir oro uosto didinimo“, – pridūrė jis.
Anot oro uostų atstovo, visi keleivių terminalai Vilniaus oro uoste veiks įprastai ir bus atviri norintiems į juos patekti žmonėms.
T. Vasiliauskas sako, kad tokio masto renginys Vilniaus ir Kauno oro uostams – nemažas iššūkis, jam ruošiamasi nuo šių metų pradžios. Iš viso tam prireiks apie 0,5 mln. eurų.
„Dabar esame galutiniame pasiruošimo etape, deriname galutinius saugumo ir kitų procedūrų reikalavimus su delegacijų atstovais. (...) Konkretūs orlaivių skaičiai ir pasiskirstymas tarp oro uostų dar yra galutiniame derinamo etape, bet tikrai galime patikinti, kad abu oro uostai yra pasirengę sutikti visus delegacijų orlaivius“, – sakė bendrovės atstovas.
NATO renginio dienomis Vilniaus oro uoste delegacijų orlaiviams bus rezervuota ir naudojama apie 50 proc. visų parkavimo vietų, Kauno oro uoste – apie 70 proc.
Pasak T. Vasiliausko, oro uostai kol kas neplanuoja samdyti papildomų darbuotojų, tačiau įmonės viduje yra paskelbę norinčių savanoriauti renginio metu registraciją.
Keleivių ir orlaivių aptarnavimui – didesnės pajėgos
Į Vilnių laukiama atvyksiant apie 40 NATO šalių narių ir šalių partnerių delegacijų. Keleivių ir orlaivių antžeminio aptarnavimo įmonė „Litcargus“ teigia, kad siekiant sklandžiai priimti delegacijas ir jų orlaivius, papildomai ieškoma daugiau nei 20 specialistų.
„Mes vertiname tai kaip istorinę galimybę prisidėti prie šio įvykio ir patirties daugiau įgauti. (...) Liepos mėnesį Vilniaus ir Kauno oro uostuose leisis tiek išskirtiniai orlaiviai, atvyks gausios užsienio valstybių delegacijos, aukščiausio rango valstybės vadovai, tai įmonė, matydama poreikį didinti darbuotojų skaičių, kviečia prisijungti įvairius darbuotojus“, – BNS sakė įmonės personalo vadovė Asta Jurėnaitė.
Ji teigė, kad naujiems darbuotojams įmonė suteiks galimybę likti ilgam laikui: „Nebūtinai gali pretenduoti žmonės, kurie susiję su aviacija, turintys patirties, nes mes apmokome, turime mokymo bazę stiprią aptarnauti keleivius, orlaivius, šalia būtų ir ilgą patirtį turintys darbuotojai, kurie užtikrintų sklandų darbų organizavimą“.
Anot A. Jurėnaitės, taip pat didelis iššūkis tenka įrangai, kad visi atvykę orlaiviai tilptų oro uosto teritorijoje. Taip pat ruošiamasi, kad patys darbuotojai galėtų saugiai ir laiku atvykti į oro uostus.
„Iššūkių susidarys daug – dėl darbuotojų, kaip saugiai ir laiku atvykti į oro uostą, kad užtikrintume transportą darbuotojams, kad laiku galėtume orlaivius aptarnauti, manau, bus didelis egzaminas visiems“, – sakė A. Jurėnaitė.
„Žiūrime netgi, kas gali padėti, kaip ir per Eurolygos savaitgalį, kolegos iš Vilniaus važiavo į Kauną pagelbėti, nes buvo dideli srautai, turbūt ir per NATO susitikimą tai taikysime. Žiūrime, kuo gali būti naudingi administracijos darbuotojai, kad ir pavežti su transportu įmonės. Turime savo autobusus, bet jie visi bus užimti delegacijų transportavimui. Pajėgas sutelksime iš anksto, rūpinamės elementariai, kad darbuotojai turėtų geriamo vandens, kitus buitinius dalykus“, – pasakojo „Litcargus“ atstovė.
Užtikrinant sklandų aptarnavimą A. Jurėnaitė sako, kad kalbama ir su kitų šalių oro uostais.
„Dėl darbo su įranga oro uosto yra speciali technika, kaip dirbti su ja, ne tik konsultuojamės, pasirašomos sutartys, mūsų darbuotojai pagal mainų programas vyks į kitus oro uostus pasisemti patirties“, – teigė ji.
Poilsiautojai daug nepatogumų neturėtų patirti
Kelionių organizatoriai sako, kad apie oro eismo ribojimą NATO renginio metu sužinojo balandžio viduryje, todėl tuo laiku suplanuoti skrydžiai buvo pakoreguoti, o keliautojai reagavo geranoriškai.
„Tez Tour“ rinkodaros ir ryšių su visuomene skyriaus vadovė Inga Aukštuolytė sako kad tuo metu įmonė buvo numačiusi keturis skrydžius dviem kryptimis – į Antaliją ir Kretą, tačiau jie nebus atšaukti, o tik pakeistas jų laikas.
„Šie suplanuoti skrydžiai nėra atšaukiami, jie bus vykdomi, kaip numatyta, iš Vilniaus, tik bus koreguojamas jų skrydžio grafikas. Atsižvelgus į galimybes bei keliautojų patogumą, vieni skrydžiai bus paankstinti, kiti – pavėlinti. Visi keliautojai, kurie keliones buvo suplanavę šiomis dienomis, apie skrydžių laikų pokyčius informuoti. Džiaugiamės poilsiautojų supratingumu, jie šią informaciją priėmė labai natūraliai“, – BNS teigė „Tez Tour“ atstovė.
„Novaturo“ Komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė pasakojo, kad ribojimų metu buvo suplanuoti penki skrydžiai į Turkiją, Rodą ir Bulgariją ir atgal į Vilnių. Dalies jų laiko keisti nereikėjo, nes jie įvyks iki oro erdvės uždarymo.
„Kitus skrydžių laikus pakoregavome, dalį jų paankstindami, o dalį pavėlindami. Apie visus tikslius programos pasikeitimus jau prieš keletą savaičių klientus informavome tiesiogiai arba per tarpininkaujančias kelionių agentūras“, – BNS sakė M. Bielinytė.
Anot jos, vieną skrydžių – liepos 12 dieną į Antaliją – teko atšaukti, nes pagal saugumo reikalavimus jis negalės vykti.
„Klientams suteikėme galimybę pasikeisti kelionės datą trys dienos prieš ir po liepos 12 dienos, nepatiriant papildomų nuostolių. Jie galėjo rinktis pagal siūlomas laisvas vietas lėktuvuose – išlaikant tą pačią, kaip ir anksčiau, kelionės trukmę, keliautojus ir viešbutį, jei šis tuo metu gali pasiūlyti apgyvendinimą“, – sakė įmonės atstovė.
Anot jos, planuojama, kad NATO susitikimo metu kelionių organizatorių užsakyti lėktuvai stovės Vilniaus oro uoste, tačiau jei atsirastų nenumatytų aplinkybių, būtų galimybė orlaivius laikyti Palangos oro uoste.
Kelionių organizatorės „Join UP! Baltic“ vadovė Sabina Saikovskaja teigė, kad partneriai ir klientai buvo informuoti, jog dėl sustiprinto saugumo ir eismo ribojimų jie turi planuoti papildomas 2-3 valandas nuvykti į oro uostą, saugumo patikroms ir eilėms.
Bendrovė ribojimų metu vieną suplanuotą skrydį į Antaliją perkėlė į kitą dieną, kitų kelionių atšaukti ar pakeisti nereikėjo.
NATO Vilniaus viršūnių susitikimas vyks liepos 11–12 dienomis.
Autoriai: Erika Alonderytė-Kazlauskė, Goda Vileikytė
Redaktorė Roma Pakėnienė
BNS nuotrauka
Informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.